Archief 2014

Netwerk diner NIKO‏

Geslaagd wijknetwerkdiner bij Stichting NiKo .

Afgelopen donderdag 26 juni kwamen zo’n 50 zorg- en hulpverleners, welzijnswerkers en actieve buurtbewoners uit de wijk Alkmaar Zuid op initiatief van Stichting NiKo samen voor het eerste wijknetwerkdiner. Hulpverleners, fysiotherapeuten, thuiszorgmedewerkers, vertegenwoordigers van Woningcorporaties, welzijnsorganisaties, bewonersonderneming, het wijkcentrum, buurtbemiddeling, GGZ: het was een zeer gemêleerd gezelschap. ADS heeft hier ook aan deelgenomen en ook voor ons was het een zinvolle bijeenkomst. Er zijn diverse contacten gelegd en verdere kennismakingen afgesproken om te kijken hoe ADS en de andere partijen elkaar kunnen versterken.

AED training in samenwerking met het Horizon College‏

In de periode april tot en met juni heeft ADS 4 groepen dames een AED/BLS training kunnen aanbieden. De training werd gegeven op verschillende lokaties, oa in basisschool de Wegwijzer, die zo vriendelijk was voor twee trainingen een ruimte ter beschikbaar te stellen. Hier waren wij erg blij mee! De training werd bekostigd door het Horizon College en werd gegeven door twee ervaren docenten, Sjoek van Balen en Louise Schalkoort. De training is door 35 van de deelneemster positief afgerond! Na de grote vakantie zal een feestelijke certificaatuitreiking worden ingepland. Het certificaat is een erkend certificaat en is twee jaar geldig.

Op bezoek bij het Praethuys

Op 20 mei heeft een grote groep dames het Praethuys aan de Westerweg bezocht. Deze dames hadden deelgenomen aan de korte training die werd verzorgd door twee medewerksters, Nel Kleverlaan en Heleen Backs van het Praethuys. Dit was een groot succes! Zeventien betrokken en enthousiaste deelneemsters die op excursie gingen Lachebekje met lachende ogen We zijn warm onthaald in het Praethuys. De dames hebben een rondleiding gehad in het mooie pand en er was bij dit bezoek een mooie kans voor het Praethuys zich te presenteren. Er was wederom veel interactie en de groep is gezamenlijk in gesprek gegaan over het gevoelige maar o zo belangrijke onderwerp. Een zeer zinvolle en leerzame ontmoeting waar zeker nog een vervolg aan zal komen. Sowieso een certificaat uitreiking aan de deelneemsters na de grote vakantie!

Afsluiting activiteit "Bewegen voor ouderen"

Op 26 mei werd de activiteit "Bewegen voor ouderen" afgesloten. Dames uit verschillende gemeenschappen hebben in de periode januari tot en met mei 2014 wekelijks deelgenomen aan deze activiteit. Erg blij zijn we met onze docente Micky Monster, een enthousiaste docente met wie de dames een goede klik hebben.

De activiteit vond aanvankelijk plaats op twee verschillende lokaties, namelijk de Marokkaanse en de Turkse moskee. Daarna hebben we de groepen aan elkaar gekoppeld wat resulteerde in een zeer leuke gemengde groep! We hebben de laatste maanden van het seizoen gesport in zorgcentrum De Nieuwpoort. Na de vakantie zullen wij wederom naar een andere locatie verhuizen en wel om de volgende reden; De beschikbare zaal is te klein! Dus we hadden een luxeprobleempje.

Gelukkig is er een geschikte ruimte gevonden die makkelijk bereikbaar is voor onze sportieve deelneemsters: de Trefpuntkerk bij de Dinsdagmarkt.

We wilden deze activiteit passend afsluiten en dat is ons goed gelukt. We hebben yoga docente Maartje Hendrikse bereid gevonden de dames een proefles Yoga aan te bieden. Deze vond plaats op 26 mei in de Turkse Moskee en is goed bezocht door zo'n 15 dames!

Na de yogales van anderhalf uur met veel aandacht voor ademhaling en ontspanningsoefeningen werd de activiteit afgesloten met het drinken van gemberthee... Maartje is werkzaam bij Studio Yoga Alkmaar en deze is gevestigd boven het winkelcentrum Overdie aan de Louise de Collignystraat 29 a. (zijstraatje Willem de Zwijgerlaan), midden in de wijk. Maartje en de dames waren zo enthousiast over deze kennismaking dat Maartje spontaan kaartjes voor een proefles Yoga in de studio heeft uitgedeeld. Hier zullen wij in het nieuwe seizoen natuurlijk dankbaar gebruik van maken!

Afsluiting activiteiten vrouwen 2013-2014‏

Ter afsluiting van alle activiteiten van het afgelopen seizoen heeft ADS een Verwendag voor de vrouwen georganiseerd op 23 juni. We zijn de hele dag samen op stap geweest. We begonnen met een frisse duik in zwembad De Duikerdel in Noord Scharwoude. Daar is elke maandag tussen 9;00 en 11:00 uur vrouwenzwemmen. Voor een aantal dames de eerste keer dat zij in een zwembad waren. Na een paar uurtjes in het water werden we opgewacht in de nieuwe moskee tegenover het zwembad voor een rondleiding. Na de rondleiding gingen we door naar het Geestmerambacht waar we heerlijk gezamenlijk hebben gepicknickt. Een ieder had iets meegenomen en we hadden het perfecte weer. Rond half 2 weer richting de moskee waar we een workshop massage kregen van Karin Verduin. Het was een ontzettend geslaagde dag met elementen die zeker voor herhaling vatbaar zijn!

Uitnodiging Brainstormsessie ADS op 17 juni 2014

Bij deze willen wij je graag uitnodigen voor onze brainstormsessie op dinsdagavond 17 juni 2014

In januari 2014 hebben wij onze eerste succesvolle sessie gehad en wij willen je graag bijpraten over de ontwikkelingen en hopen op een inspirerende, zinvolle gezellige avond met jouw aanwezigheid

We zullen om 19:30 uur beginnen en hopen af te sluiten rond 21:30 uur.

Er is inloop vanaf 19:00 uur zodat je van te voren even kunt bijpraten met elkaar...

Je wordt verwacht in de

Haci Bayram Moskee

Mr P.J Troelstrakade 42

1814 TB te Alkmaar

We zijn blij dat Naima Ajouaau wederom bereid is deze avond gespreksleidster te zijn

We hopen van harte je te mogen ontvangen deze avond!

Wil je ons even laten weten of je komt?

Vriendelijke groet,

Het bestuur van Alkmaarse Diversiteit Stichting

www.stichting-ads.nl

Meimaand, Hart voor vrouwenmaand bij ADS

In de maand mei 2014 staat bij Alkmaarse Diversiteit Stichting tijdens De Hart voor Vrouwen Estafette het thema ‘Vrouw en Gezondheid’ centraal met de volgende activiteiten:

• •In het kader van gezond bewegen: wekelijks ‘Bewegen voor ouderen’
  • •In het kader van gezondheid: informatief, driedelige training vanuit en in samenwerking met ‘t Praethuys op 6, 13 en 20 mei 2014.
  • •In het kader van gezondheid: informatieve, driedelige training over Mantelzorg in samenwerking met mantelzorg Heiloo, datum nog vast te stellen
  • •In het kader van zelfredzaamheid: trainingen AED / BLS voor drie vrouwengroepen
  • •In het kader van gezond gedrag & ontspannen: een gastles op 27 mei door een Yoga docente, afgesloten met een gemberthee ritueel.
  • •In het kader van gezonde voeding; voorlichting over gezond eten, samen gezond koken.
  • •Als afsluiting een vrouwenuitje waarbij we in ieder geval samen met de vrouwen gaan zwemmen, picknicken en een middag verwenactiviteiten orgaqniseren

De Hart voor Vrouwen Estafette....

In het kader van De Hart voor Vrouwen Estafette werkt steeds een van de negen deelnemende organisaties een maand lang het thema "Vrouw en gezondheid"uit Dit doet iedere organisatie vanuit eigen perspectief, kennis, domijn en doelgroep. In de maand april 2014 was Het praethuys de organisatie die als eerste startte. In de maand mei is ADS degene diet t stokje overneemt. Een aantal (nieuwe) bestuursleden van WOMANLINK en ADS ontmoetten elkaar eind april op de trap bij t Praethuys en keken toe of het stokje wel goed werd overgedragen.

De beurt is nu aan de Alkmaarse Diversiteit Stichting! — met Annemiek Klever (WomanLink) , Sylvia Tunc (ADS) Lisette Ghalbane (ADS), Bettina Eroglu (ADS) Nel Kleverlaan ( Het Praethuys) bij 't Praethuys 'voor Mensen met Kanker en hun Naasten'.

Samenwerking met Alkmaarse Zorgvoorelkaar

Op 3 juni vindt in Oudorp de feestelijke kick off van de Alkmaarse Zorgvoorelkaar plaats. De organisatie wil de mensen de zorg en hulp bieden die zij verdienen.

Door mensen met elkaar in contact te brengen, komen vraag naar en aanbod van zorg en hulp samen. Zorgvoorelkaar, is de digitale marktplaats waar mensen hulp kan vinden én bieden. Hulpvragen op Zorgvoorelkaar.com variëren van het vinden van een maatje tot de begeleiding van jongeren of ouderen of hulp bij boodschappen doen. Zowel hulpvragers als vrijwilligers kunnen zich snel en eenvoudig aanmelden. In gemeenten waar de marktplaats eerder is geïntroduceerd, blijkt dat het online aanmelden jonge vrijwilligers trekt, een groep die normaliter niet veel vrijwilligerswerk doet op het gebied van zorg en welzijn.Het platform werkt samen met instellingen op het gebied van welzijn, zorg en vrijwilligerswerk en met gemeenten. ADS is naast diverse andere Alkmaarse organisaties gevraagd als samenwerkingspartner en wij hopen op een vruchtbare en productieve samenwerking

Bewegen voor ouderen in Nieuwpoort

Vanaf 17 maart 2014 sport een grote groep van gemiddeld zo'n 15 dames in Zorgcentrum De Nieuwpoort.

We zijn in januari opgestart in zowel de Turkse als de Marokkaanse moskee en daarna zijn de groepen samengevoegd tot een groep.

We zijn zeer hartelijk ontvangen in Zorgcentrum De Nieuwpoort waar we nu wekelijks de activiteit kunnen laten plaatsvinden in een beschikbaar gestelde zaal.

Na het sporten drinken de dames koffie of thee in de grote algemene kantine.

Een mooie ontmoetingsplaats waar ook diverse activiteiten voor de bewoners plaatsvinden. De dames die deelnemen aan de sportactiviteit hebben een rondleiding gehad van de Heer Theo Winder en dit is zeer positief ervaren door beiden partijen.

Op de maandagen wordt ook wekelijks het spel Koersbal gespeeld en de deelneemsters uit de migrantengemeenschappen hebben al diverse malen meegespeeld. Kortom een zeer geslaagde vorm van samenwerking tussen ADS, De Wering en zorgcentrum De Wering waar wij best wel trots op zijn!

Training van het Praethuys in de Haci Bayram Moskee

In het kader van het thema Vrouw en gezondheid zijn ADS en het Praethuys samen om tafel gegaan en hebben een korte training van drie bijeenkomsten op maat ontwikkeld. De training is op 6 mei 2014 begonnen en inmiddels hebben we er twee bijeenkomsten opzitten. De training gaat over vrouwen en kanker en is informatief, bewustmakend en empowerend. Er zijn 17 deelneemsters dus de belangstelling is bijzonder goed. Er is veel interactie en betrokkenheid bij dit gevoelige onderwerp. Het is voor de deelneemsters tevens een kennismaking met een voorziening waar zij nog geen weet van hadden. Komende week hebben wij de derde laatste bijeenkomst en deze zal plaatsvinden in het Praethuys zelf. De deelnemende dames zijn erg enthousiast en we zien uit naar ons bezoek aan het Praethuys op 20 mei 2014

Afscheid van onze stagiaires

Afgelopen maand (april 2014) hebben we in de heren conversatiegroep afscheid genomen van Glenn Doerga en Jason Scott. Zij Volgen hun opleiding aan de Bergens Scholengemeenschap en hebben hun maatschappelijke stage bij onze organisatie doorlopen. We hebben een fijne leerzame tijd gehad met deze kanjers!

Glenn en Jason, cok tesekkür ederiz, veel succes met jullie verdere schoolcarrière en hopelijk tot ziens!